Progetto Erasmus+ 2018-2020 - "YOUNG ENTREPRENEURS - The Future of Europe"

Argomenti (tag):

Erasmus+ Project 2018-2020

"YOUNG ENTREPRENEURS - The Future of Europe"

Unemployment in Europe is high and many young people can expect an uncertain future with difficulties of getting into the labour market unless they are able to create job opportunities for themselves. But, what are the difficulties that we have to face? The lack of specific skills, lack of inspiration and motivation and a school curriculum neglegting employability and entrepreneurial training in favor of theorretical knowledge with little or no practical exsperience. We as schools have an obligation to equip our students so that they can create employment opportunities for themselves as well as for others and contribute to economic growth. This is done, thanks to this project, through an entrepreneurial approach consisting in lessons, workshops, competitions and company visits aimed at creating the right conditions to promote the sense of initiative and self-entrepreneurship. Moreover, the young Europeans will act in an international environment so they will be able to compare the different managerial approaches and business culture and develop the soft skills, so important to enter the current labour market.

Progetto Erasmus+ 2018-2020
"YOUNG ENTREPRENEURS - The Future of Europe"

La disoccupazione in Europa è elevata e molti giovani si trovano ad affrontare un futuro incerto ed incontrano difficoltà ad entrare nel mercato del lavoro a meno che non siano loro stessi in grado di creare opportunità di lavoro. Ma quali sono le difficoltà che si incontrano? La mancanza di competenze specifiche, la mancanza di ispirazione e motivazione e un curriculum scolastico che trascura l’occupabilità e la formazione imprenditoriale a favore delle conoscenze teoriche con poca o nessuna esperienza pratica. Noi, come Istituzioni scolastiche, abbiamo la responsabilità di intervenire e di formare i nostri studenti fornendo loro le opportune conoscenze e competenze che consentono di creare opportunità di lavoro per sé stessi e per gli altri e di contribuire in tal modo alla crescita economica. Questo progetto mira quindi ad offrire ai nostri studenti una formazione imprenditoriale, articolata in lezioni, workshop, competizioni e visite aziendali, volta a creare le condizioni per promuovere e formare lo “spirito di iniziativa e di autoimprenditorialità. Inoltre, i giovani europei opereranno in un contesto internazionale, ciò permetterà loro di confrontarsi con approcci manageriali e culture aziendali/istituzionali differenti e di sviluppare le soft skills, competenze trasversali ritenute oggi indispensabili per entrare nel mondo del lavoro.

Le scuole partecipanti:

School partner

City

Country

Website

ProCivitas Privata Gymnasium AB Malmö (Coordinator)

MALMÖ

SWEDEN

www.procivitas.se/malmo/

Istituto Tecnico Industriale “S. Cannizzaro”

CATANIA

ITALY